Rocky road med en tvist - nötfritt

Hej!
 
Jag gjorde rocky road i morse. Vanligtvis har man ju fullproppat med nötter i en rocky road, men som ni vet sedan tidigare är D nötallergiker och därför kör vi med pumpakärnor istället. Det blir jättegott!
 
I år hade jag:
400 g marabou mjölkchoklad
200 g random mörkchoklad + 3 rutor 86% choklad
1 påse dumle
200 g pumpakärnor
Massvis med mini marshmallow
Ca. 5-6 st pepparkakor
 
Gör såhär:
Ta en stor kastrull och häll i vatten till nästan hälften
Ta en mindre kastrull och ställ i den stora kastrullen. Om du trycker ner den skall det ej läcka in vatten. Gör det det så häll ut lite av vattnet.
Sätt den stora kastrullen på spisen och ta på högsta värme. Bryt ner chokladen i den lilla kastrullen.
Rör om då och då. Under tiden som chokladen smälter så skalar och hackar du dumle och förbereder genom att öppna förpackningar och krossa pepparkakorna i en plastpåse.
När chokladen är helt smält blandar du runt ordentligt. Ta sedan av plattan.
Klä en form med bakplåtspapper. Jag använde en liten ugnsform.
Blanda snabbt ner dumle, pumakärnor, marshmallos och pepparkakskross i chokladen. 
Häll ner blandningen i formen och ställ in i kylskåp. Ta ut efter några timmar och skär i munsbitar.
Ät och njut!
 
 
 
 
1 Miss Baby Peaches:

skriven

Det lät himla spännande! Då jag också har nötallergiker i familjen så brukar jag köra på cornflakes istället för nötter/mandel!

Svar: Åh, smart! Det ska jag testa nästa gång!
Jeweljulia

Kommentera här: