Chili sin carne

Jag är osäker på om jag fått upp receptet på min chili sin carne tidigare? Oavsett så gjorde jag en ny variant av den i går och den blev fantastiskt god! Det var i kombination med en kylskåpsrensning som jag insåg att vi kunde göra en variant av chili sin carne - och jag ångrar mig inte för en minut. Nom nom!

 
Du behöver:
1 st enorm gullök eller 2 st normalstora
2 st vitlöksklyftor 
Ca 5 cm purjolök
1-2 dl hackade, färska, champinjoner
1 påse sojafärs
1 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1 msk vitvinsvinäger
2 dl vatten
500 ml passerade tomater
Ca 1 msk cayennepeppar 
Ca 1 msk mald spiskummin 
1 st grönsaksbuljongtärning 
Svarta bönor
Vita bönor i tomatsås
 
Tillbehör:
Bröd och/eller ris
 
Gör såhär:
Hacka gullöken och stek ihop med sojafärsen, purjolöken och champinjonerna. Pressa i vitlöksklyftorna. 
Ha i tomatpuré, chilisås, vatten, passerade tomater och vitvinsvinäger. Låt koka upp. 
Ha i kryddorna och buljongen. Ta det försiktigt med cayennepepparn om du inte tycker om, eller är känslig mot, stark mat. 
Gör nu riset, om du väljer att ha det till. 
När riset är färdigt kan det stå med lock på för att bli fluffigt och då häller du i bönorna i färssåsen och låter det koka ihop i ca 3-5 minuter. 
Sen är det bara att servera. 
 
Smaklig spis!
 

Kommentera här: