Kladdkaka

Är det något jag blivit känd för i min omgivning är det min killer kladdkaka ;-)

Inte för att skryta (haha, vem försöker jag lura) men den blir alltid perfekt, när jag gör den hemma i min egen ugn. Den blir knäckig i kanterna och mjukare i mitten. Bäst smakar den dessutom dagen efter när den stått i kylskåp under natten. Då blir den riktigt len i mitten, precis som jag vill ha en kladdkaka.

Så enkelt och så gott!

Och till alla otåliga, vänta tills den har svalnat. Den är inte god att äta direkt efter att den kommit ut ur ugnen... Då smakar den typ ägg med choklad.

Ingredienser:
Två ägg
125 g smör
3 dl socker
1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 toppade msk kakao

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret, låt det dock inte koka!
Blanda alla torra ingredienser. Häll i ägg och smör - blanda.
Häll smeten i en springform.
Grädda mitt i ugnen i 32 minuter.

Låt svalna. Ät med grädde och bär eller glass.

 

Kommentera här: