Kli i fingrarna

Hej alla solstrålar!

I kväll har jag ett riktigt kli i fingrarna efter att ha läst tokiga kommentarer på ett inlägg på Facebook. Dock vet jag att det riskerar att bli ramaskri av det eftersom att många människor väljer att tolka mig fel inom vissa kategorier. 

Äsch, jag har inte brytt mig tidigare, så varför börja nu. 

Till att börja med kan jag berätta att jag är med i en grupp på Facebook för veganer och vegetarianer, där alla som utesluter kött är välkomna (samt de som äter kött, men är nyfikna på vego).
Så...
Det var en vegan i den här gruppen som blev väldigt aggressiv över att människor valde att äta lakto-ovo vegetariskt och påstod att de var halvt köttätare och vägrade lyssna på någon om varför man valde en lakto-ovo-kost (äter mejeriprodukter och ägg men utesluter kött och fisk/skaldjur).
Efter ett tag hoppade ytterligare en man in och höll med första mannen (två kränkta vegan-män då). 

Så, här kommer mina tankar om detta (som med största sannolikhet kommer misstolkas av både feminister och veganer nu - yey!):
Vissa veganer är som låtsas-feminister. Ni vet, de "feminister" som bara hatar män istället för att sträva efter jämställdhet, liksom de veganer som hatar människor (som inte lever som dem) istället för att sträva efter en bättre värld för ALLA, djur som människor.

Jag tycker att det är konstigt att man väljer att vara elak och att medvetet vara respektlös mot MÄNNISKOR för att DJUREN ska ha det bättre. Djur lider i dag, så är det. Vi jobbar på olika sätt med att de ska få det bättre, så är det! 
Om man då valt att sluta äta kött med förhoppning om att det ska minska köttslakt/-produktion tycker jag att det är fel att inte visa respekt för det lasset den personen drar och istället välja att komma med påhopp och hot och påstå att någon är "halvköttis". Det är enligt mig riktigt fult!

Jag äter kött, är en såkallad "flexitarian" (varvar kött och vegetariskt) som det så osexigt heter i moderna Sverige, så detta handlar inte om mig, utan jag såg endast alla människor, som faktiskt gör en ansträngning för att skapa en bättre värld, som blev påhoppade av en extrem människa som inte kunde respektera andra människor som inte tänkte som honom. 

Jag kan själv bli lite kränkt av människor som MÅSTE äta kött till varje måltid, när det varken är bra för kroppen, miljön eller djuren, men jag skulle aldrig välja att bli arg och hoppa på en människa för dess val. Jag skulle kunna ifrågasätta på ett lugnt sätt "varför?" utan att ta det vidare till diskussion. Kanske att det inte är samma sak när jag äter kött ibland. Kanske att jag bara inte förstår, tillsammans med många lakto-ovo vegetarianer och veganer, hur pass kränkt den här mannen blir av andra människor som inte resonerar som han gör.
Om man tror hårt på något så tror jag att bästa sättet till att förändra är genom att inspirera snarare än domdera. Men jag tror inte på diktatur heller, så det säger väl endel om mig. 

Somliga respekterar djur mer än människor, det förstår jag inte.

Kommentera här: