Bubbliga knäckisar

 
HERRE MIN SKAPARE vad svårt det är att blåsa såpbubblor och ta en bra bild samtidigt, haha! Rätt ljus, rätt fokus, få med motivet osv.
 
Jag har lyckats få en sekund över i dag, medan Charles sovit i soffan, till att slänga ihop en plåt med knäckkakor. Det är så lätt och så gott att doppa i en kopp kaffe. Receptet är taget från min gamla hemkunskapsbok från högstadiet. 
Tips om ni någon gång får oväntat, eller bara oförberett, besök.
 
Knäckkakor
Du behöver:
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk ljus sirap
  • 1 tsk bakpulver
  • 2,5 dl vetemjöl
 
Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Rör margarin och socker poröst i en skål med träsked (jag använde plastslev - sak samma)
  3. Blanda ner vaniljsocker, sirap och bakpulver
  4. Tillsätt till sist mjölet (men spara lite till utbakning)
  5. Blanda med slev till en grynig massa, arbeta sedan ihop till en deg på mjölat bakbord
  6. Dela degen i åtminstone två delar (jag delade i fyra)
  7. Rulla till längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper
  8. Platta till längderna med ett finger (de växer i ugnen så lägg dem inte för tätt)
  9. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter, kakan ska vara gyllenbrun
  10. Låt svalna i några sekunder, skär sedan längderna i bitar
1 Julia:

skriven

Mums! Väldigt fint blev det i alla fall till slut med bubblorna! ;)

Svar: Haha visst blev det ;)
Jeweljulia

2 Mamma:

skriven

Det receptet ger jag till Nicole, hon älskar ju att baka! 😘❤️

Svar: Det tycker jag du gör rätt i :)
Jeweljulia

Kommentera här: